uk

НАЗЯВО: ЩО ДАЛІ?

13 жовтня Верховний суд України ухвалив рішення про скасування Розпорядження КМУ № 1063-р 2018 року про затвердження складу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Це рішення є остаточним і не підлягає оскарженню. Таким чином, Нацагентство втратило можливість здійснювати свої повноваження і приймати будь-які рішення.Ця подія викликала величезний резонанс в освітянській спільноті. Звісно, ключові питання, які хвилюють усіх – чи будуть визнані недійсними і скасовані ухвалені цим складом НАЗЯВО рішення, а також, як далі відбуватимуться акредитаційні процедури.

– Це виклик для цілої вітчизняної державної системи, адже відтепер Національне агентство не лише не має права розглядати акредитаційні справи, що зриває випуск 2022 року, але також нелегітимними можуть бути визнані десятки тисяч дипломів, виданих у 2020-2021 роках, – по гарячих слідах прокоментував ситуацію голова Нацагентства у 2019 – 2021 роках Сергій Квіт. – У цьому випадку, саме така кількість випускників українських ЗВО може звернутися до судів, у тому числі з вимогами грошової компенсації за порушення власних прав.

Як констатував керівник секретаріату НАЗЯВО Михайло Винницький, Кабінету Міністрів як засновнику агентства найближчим часом слід буде приймати надзвичайні рішення, щоб забезпечити безперервність процесу зовнішнього забезпечення якості вищої освіти.

Перший заступник міністра освіти і науки Андрій Вітренко на своїй сторінці у Facebook вирішив заспокоїти громадськість, звернувши увагу на судову практику. За його словами, позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів не раз висловлював Конституційний Суд України.

– Закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності, – зауважив пан Андрій. – Дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим НПА.

Таким чином, як резюмував Андрій Вітренко, попередні рішення про акредитацію освітніх програм є абсолютно легітимними, видані дипломи є абсолютно легітимними.

У вівторок, 19 жовтня на своїй сторінці у Facebook НАЗЯВО поінформувало громадськість про результати наради колишніх членів Нацагенства як команди незалежних експертів.

– Ми активно взаємодіємо з органами центральної виконавчої та законодавчої влади для врегулювання правової колізії й ситуації, що склалася, – йдеться у повідомленні. – Ми готові максимально сприяти вирішенню проблем, які створені не нами, з метою забезпечення стабільності національної системи забезпечення якості, підтримки українських ЗВО та всіх ключових стейкхолдерів.

На нараді було погоджено декілька позицій. По-перше, всі акредитаційні процедури, які розпочалися до ухвали Верховного Суду 13 жовтня 2021 року стосовно Національного агентства, продовжуються. Формування фінального рішення щодо акредитації освітніх програм стане можливим після призначення уповноваженого складу Національного агентства. По-друге, заклади вищої освіти можуть звертатися із заявами про акредитацію освітніх програм і подавати відомості про самооцінювання до інформаційної системи Національного агентства (https://office.naqa.gov.ua/) відповідно до затвердженого графіка. По-третє, формування наказів про призначення експертних груп поки що не відбуватиметься – через тимчасову неможливість виконання зобов’язань Національним агентством перед ЗВО.

А поки державних рішень не ухвалено, освітяни пропонують різні шляхи вирішення ситуації. Зокрема, в опитуванні, яке триває у групі «Новини вищої освіти» щодо найкращого варіанту вирішення питання щодо акредитації освітніх програм, найпопулярнішими стали такі варіанти: «Внести зміни до закону «Про вищу освіту» щодо надання МОН права приймати рішення щодо акредитації освітніх програм» і «Не зволікати із завершенням конкурсу до Національного агентства». Серед можливих варіантів було озвучено визнання як експерименту на один рік, щоб усі ЗВО пройшли інституційну акредитацію та змогли самі акредитувати освітні програми.

А також – внесення зміни до закону «Про вищу освіту» щодо продовження акредитації освітніх програм на рік, крім нових.

21 жовтня парламентський Комітет з питань освіти, науки та інновацій розглянув законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти» (№ 6197), який допоможе уникнути блокування роботи НАЗЯВО до проведення необхідних процедур обрання нових членів агентства.

Зокрема, для забезпечення роботи агентства у перехідний період проєкт пропонує надати право Кабміну затвердити тимчасовий склад НАЗЯВО без проведення конкурсу, передбаченого Законом України «Про вищу освіту». Його повноваження повинні тривати до затвердження нового складу Нацагенства, сформованого за наслідками конкурсу.

Також пропонується установити, що конкурс щодо обрання членів агентства, який розпочався до набрання чинності цим законом, припиняється у день набрання чинності цим законом.

Крім того, передбачено, входження до складу Нацагентства, повноваження якого були припинені, не враховуватиметься під час визначення кількості строків, протягом яких особа входила до нього.

Комітет рекомендував Верховній Раді ухвалити цей законопроєкт за основу і в цілому. Тепер слово за парламентом.

Підготував Дмитро ШУЛІКІН

Газета “Світ”, № 39 – 40, жовтень 2021 р.