У статті старшого наукового співробітника відділу філософської антропології Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, професора кафедри філософії та релігієзнавства Національного університету «Києво-Могилянська академія» доктора філософських наук Тараса Лютого постулюється наступне: «Що масштабнішою стає ескалація російської воєнної агресії щодо України, то нагальнішою є потреба визначити той ідеологічний феномен, який за нею стоїть. А тим паче, що він уже зачіпає не тільки українців, а весь світ. (…) Передовсім є підстави побачити в цьому явищі ознаки тоталітаризму. Росія не приховує, що є спадкоємицею Радянського Союзу. Проте свідки радянської минувшини легко пригадають, як на життя людини впливала потужна пропагандистська машина на рівні ЗМІ, освіти, ба навіть звичної буденності. Чи не найголовнішою характеристикою тоталітаризму є контроль за приватним життям у масовому суспільстві. Відсутність альтернативних джерел інформації та свободи слова, неможливість виїхати за кордон для порівняння рівня життя, орієнтованість на військово-промисловий комплекс, тотальний дефіцит у споживчій сфері та подібні чинники призвели до того, що в повсякденній свідомості закарбувалися та й іще деінде фігурують злиденні меми про дешеву ковбасу чи найсмачніший пломбір».
Учений проводить паралелі між «русским миром» та італійським фашизмом, перелічує деякі міфологеми цієї доктрини, такі як «Москва – Третій Рим» та монополізація перемоги у Другій світовій війні.
Наостанок філософ підсумовує найвиразніші ознаки «русского мира»: «Знецінення людського життя і прав людини; приховування злочинів і гібридизація ідеологічних компонентів своєї загарбницької політики; тоталітаризм як нищення приватного існування; виправдання і експлуатація радянської пропагандистської машини, орієнтованої на спотворення реальності в масовій свідомості; підміна цивілізаційних здобутків ідеєю воєнної могутності та величі; прагнення жорсткого розподілу світу на зони впливу; вождизм і нищення демократичних інститутів; посилення тенденції імперської величі силовими засобами, а також за допомогою культурних практик».
Ознайомитися з повним текстом статті
За інформацією газети «Український тиждень» та прес-служби НАН України.