uk

В Україні розробили магістерську програму з циркулярної економіки

Кафедра екології та Кафедра фінансів Національного університету «Києво Могилянська академія» спільно із Фрайберзьким гірничо-технологічним університетом, Німеччина (TU Bergakademie Freiberg, TUBAF), а також Університетом Париж-Схід Кретей, Франція (L’Université Paris-Est Créteil, UPEC), у межах виконання фінансованого ЄК проєкту Erasmus+ Erasmus Mundus Design Measures “Resource and Energy Efficiency and Circular Economy, REE-CIRCLE” (REE-CIRCLE) розробили спільну магістерську програму з циркулярної економіки. Про це ідеться у повідомленні Національного університету “Києво-Могилянська академія”.

Циркулярна економіка для вирішення потрійної планетарної кризи

За визначенням ООН, людству загрожує потрійна планетарна криза, яка стосується трьох взаємопов’язаних екологічних проблем, а саме: проблеми зміни клімату, проблеми забруднення довколишнього середовища і проблеми втрати біорізноманіття (UNFCC, 2022). Кожна з цих проблем потребує нагального вирішення, якщо йдеться про життєздатне майбутнє на цій планеті. Водночас є і гарна новина — станом на сьогодні ці кризи ще можна успішно подолати, але лише за умови, що вони стануть політичними пріоритетами, підкріпленими відповідним законодавством, інклюзивним прийняттям рішень, популяризацією та сприянням освіті впродовж життя, а також інвестиціями.

Перехід до циркулярної економіки (або економіки замкнутого циклу) визнано одним із каталізаторів, здатних сприяти подоланню згаданих планетарних криз. В умовах застосування принципів циркулярної економіки цінність продуктів, матеріалів та ресурсів зберігається в економіці якомога довше, а утворення відходів — мінімізоване на кожному з етапів життєвого циклу продукту. Крім того, зменшуються викиди парникових газів та забруднення довколишнього середовища, а також знижуються ризики для здоров’я населення. Такий ощадливий підхід може знизити витрати виробництва й підвищити конкурентоспроможність бізнесу. Більш того, за оцінками Міжнародної організації праці, циркулярна економіка може створити нову економічну цінність і сформувати від 7-8 мільйонів нових робочих місць саме у цьому секторі (ILO, 2023).

В Україні трансформаційний перехід до циркулярної економіки є критичним для повоєнної відбудови за принципом «відбудувати краще, ніж було». Адже лише засади циркулярної економіки зможуть допомогти впоратися із проблемою величезної кількості відходів після руйнувань, потребою в будівельних матеріалах для відбудови пошкодженого житла та інфраструктури в ефективний та екологічно сталий спосіб. Більш того, відновлення та створення нових компаній, які застосовують циркулярні бізнес-моделі, дозволять українським виробникам вбудуватися у світові ланцюги постачання, створити нові робочі місця й високу додану вартість. Для цього критично важливо мати відповідно підготованих фахівців, а також можливість перенавчати співробітників, котрі вже працюють у відповідних секторах.

Роль освіти у переході до циркулярної економіки

Освіта має засадничу роль для створення осмисленого сприйняття циркулярної економіки в різних секторах суспільства, для підтримки переходу бізнесів до циркулярної економіки. Освоєння необхідних для переходу до циркулярної економіки навичок залежить від обізнаності усіх стейкголдерів процесу щодо циклічних бізнес-моделей. Недостатність цих знань може спричинити значний дефіцит сучасних навичок, критично і повсюдно необхідних зараз для переробної та суміжних галузей.

Університети є важливим чинником у переході до циркулярної економіки, з огляду на їх місію, завдання, роль у формуванні майбутніх поколінь громадян і лідерів. Фонд Еллен Макартур (2023) визначає п’ять ключових сфер практичного застосування стратегій циркулярної економіки в університетах: навчання, дослідження, управління кампусом, студентські проєкти, суспільний вплив і лідерство думок. Дійсно, такі форми та формати діяльності ЗВО, як прикладні дослідження, патентування винаходів, розбудова партнерств з компаніями, інноваційна освітня діяльність, підтримка ініціативи знизу та ефективне управління студентським містечком сприяють як набуттю знань, так і зміні засадничих цінностей і повсякденних звичок, що абсолютно необхідно для усвідомлення сприйняття циркулярної економіки (Ramakrishna et al. 2020).

Проєкт REE-CIRCLE

Саме тому, НаУКМА разом із партнерами — Університетом Париж-Схід Кретей, Франція і Фрайберзьким гірничо-технологічним університетом, Німеччина — присвятили два роки розробленню спільної англомовної магістерської програми з циркулярної економіки.

Основною метою цієї програми є підготовка агентів зеленого переходу, забезпечення їх знаннями та навичками з інноваційного поєднання екологічних, економічних, адміністративних та фінансових аспектів управління природними ресурсами. Майбутні студенти програми, котра буде відкритою для зацікавлених здобувачів освіти з усього світу, після її завершення стануть конкурентоспроможними професіоналами, які зможуть легко знайти себе на новому трансформованому зеленому ринку праці та зробити позитивний внесок у стале використання природних ресурсів, ресурсо- й енергоефективність та циркулярність.

Магістерська програма дозволить здобувачам набути навичок щодо всіх необхідних складових сучасного управління природними ресурсами, а також фінансів та економіки. Разом із цим, наскрізною темою стануть циркулярність, декарбонізація, засади та практики сталого розвитку бізнесу.

У межах проєкту розроблено матрицю програмних компетенцій, навчальний план спільної магістерської програми, схему міжнародної мобільності, вимоги до зарахування на програму тощо.

Кожен із партнерів проєкту — НаУКМА, UPECі TUBAF — додав до змісту спільної магістерської програми свою унікальну спеціалізацію.

Зокрема, TUBAF спеціалізується на викладанні та дослідженні процесів, пов’язаних із сировиною, енергетикою та матеріалами впродовж усього ланцюжка створення вартості, а це етапи геологорозвідки, видобування, перероблення на матеріали, а далі — на вторинну сировину. Університет також має тривалі традиції та досвід співпраці з бізнесом, який працює у добувній сфері, що відкриває студентам доступ до унікальних місць для стажування.

UPEC має потужну базу в сфері економіки та політики сталого розвитку, управління міжнародними проєктами, а також широку мережу контактів з міжнародними організаціями, як‑от: ООН, ОЕСР, Світовий банк, міжнародні банки розвитку, спеціалісти з яких запрошуються до викладання й консультування.

НаУКМА привніс до консорціуму тривалу традицію та досвід науково-педагогічної роботи з екологічної сталості, а також новітні наробки у сфері сталих фінансів та нефінансової звітності бізнесу. Долучення до проєктів, пов’язаних із повоєнною відбудовою, стане унікальною нагодою для студентів з усього світу здобути навички з циркулярної економіки в контексті повномасштабної війни та повоєнного відновлення.

Як результат, створена програма надаватиме знання, засновані на передових наукових здобутках, а також практичні навички, які можна застосувати в секторі економіки для покращення управління ланцюгом створення вартості з метою підвищення ефективності використання ресурсів, енергії, а також мінімізації відходів та забруднення. Виходячи із запитів роботодавців, випускники програми REE-CIRCLE будуть затребуваними на посадах, пов’язаних із оцінкою ризиків зміни клімату в страхових компаніях та банках; у сільському господарстві; у сфері управління ресурсами автомобільної, залізничної, морської та логістичної промисловості, у хіміко-фармацевтичному виробництві; у секторах виробництва зеленої енергії.

Подальші плани

UPEC має багаторічний досвід співпраці в межах проєктів Erasmus+ та наукової співпраці окремо з TUBAF (з 2009 року) і з НаУКМА (з 2011 року). Проте це був перший проєкт тристоронньої співпраці. Успішний досвід попередньої двосторонньої співпраці став запорукою якісного виконання проєкту Erasmus+ EMDM REE-CIRCLE і фундаментом для наступного етапу співпраці.

Наступним кроком стане власнезапуск спільної магістерської програми, попередньо запланований на осінь 2026 року. А зараз партнери проєкту Erasmus+ EMDM, на чолі з НаУКМА, мають амбітну мету подати заявку на участь у новому конкурсі Erasmus+, ErasmusMundusJointMasters, і позмагатися за отримання фінансування на безпосереднє виконання програми і стипендії для студентів.

Читайте також: