uk

Чому ця книжка «більше, ніж підручник»

Вона навчає жити в сучасному економічному світі

Наприкінці лютого Міністерство освіти і науки України рекомендувало до використання підручник з фінансової грамотності для старшокласників, надрукований видавництвом «Ранок». Він пройшов успішно всі етапи апробації й дістав позитивні відгуки від учителів-практиків.

Підручник називається «Підприємництво і фінансова грамотність. 8–9 класи». Його автори — професор кафедри міжнародних економічних відносин Сумського державного університету доктор економічних наук Олексій Пластун, учитель математики вищої кваліфікаційної категорії ліцею № 37 Львівської міської ради, автор модельних навчальних програм, зокрема з підприємництва і фінансової грамотності Сергій Панченко і директор цього ліцею Володимир Оверко.

Вони поставили перед собою завдання — навіть про фінанси писати просто, зрозуміло і цікаво. І так, щоб кожний учень (учениця), які за ним навчатимуться, переконалися, що ці знання йому (їй) потрібні не для оцінки, не для вчителя, а для самого (самої) себе. Звичайно, підручник містить пояснення важливих і необхідних тем, але, за словами Олексія Пластуна, треба «писати нормальною мовою, щоб було зрозуміло, а не навпаки». Окрім теоретичного матеріалу, є тут і ситуації для обмірковування, і теми мінідосліджень, завдання для роботи в парах і групах, тестові вправи й теми проєктів. І все це — у супроводі цікавих історій з життя різних країн і окремої людини, дискусійних моментів, а також жартівливих сценок, мемів — за участі анімаційних козаків Володимира Дахна. Та й загалом — підручник зроблено з любов’ю та креативністю й авторів, і поліграфістів.

А до самої книжки додається ще й інтерактивний електронний додаток, в якому містяться вправи, завдання з автоматичною перевіркою, приклади виконання практичних робіт, корисні документи й алгоритми розрахунків.

Розпитуємо про цей підручник професора Олексія Пластуна. До речі, у нього незабаром виходить «доросла» економічна книжка «Антитрейдинг: Чому ви, імовірно, ніколи не заробите свого омріяного мільйона трейдингом», підготовлена до друку у видавництві «Фабула». Сам професор — автор понад 50 публікацій у солідних міжнародних журналах на тему аналізу фінансових ринків і трейдингу. А в рейтингу найбільшої бібліографічної бази даних IDEAS за публікаційною активністю він посідає перше місце серед учених-економістів України.

Окрім того (що не є таємницею), Олексій Пластун уже понад 20 років займається інвестиціями й трейдингом на фінансових ринках, а також співпрацює з низкою компаній як аналітик.

— Як сталося, що ви почали навчати фінансовій грамотності зовсім юну — шкільну аудиторію? І як об’єдналися з львів’янами та ділили «сфери впливу»?

— Діти ж наше майбутнє, тож писати підручник для дітей — це думати, що майбутнє принципово буде і треба закладати базу для нього вже зараз.

До написання підручника мене запросив долучитися лідер вітчизняного ринку навчальної, методичної та дитячої літератури — видавництво «Ранок». Первинно це був проєкт Сергія Панченка та Володимира Оверка, які мають великий досвід у навчанні дітей. Окрім того, цей підручник написаний на базі модельної навчальної програми «Підприємництво і фінансова грамотність. 8–9 класи» за авторством Сергія Панченка. Спочатку я виступив у ролі зовнішнього рецензента, якого залучило видавництво. А вже потім, за підсумками співпраці, мене запросили до авторського колективу, оскільки я мав певне бачення фінального продукту та ідеї, що мали зробити його ще цікавішим. І це бачення й ідеї були сприйняті.

— Що було найлегше і найважче в написанні? Адже теми складні й незвичні для шкільного предмета.

— Важливо було знайти баланс між доступністю й глибиною матеріалу. Адже написати просто і коротко про складне — надзвичайно важко: саме це вимагає глибокої експертизи та відточених роками навичок.

Я радий, що підручник вийшов не переобтяжений сухою теорією, написаний зрозумілою живою мовою, з гумором, життєвими історіями та цікавими фактами, корисними порадами й застереженнями. У ньому передбачена маса активних форм роботи, як-от парна і групова діяльність, елементи гейміфікації, інтерактивні методи, що залучають учнів до співпраці, розвивають уміння критично мислити, аргументувати свою думку, прогнозувати власне життя.

— Чи були якісь «рамки», рекомендації від замовників під час написання?

— Навпаки, панувала творча свобода. Ніхто не казав, що і як робити. Видавництво нам дало можливість творити так, як ми вважали, що буде краще. І це надихало. Цей підручник — унікальний в тому сенсі, що не йшов чиїмось шляхом. Він ішов своїм.

— А які розділи, на вашу думку, найактуальніші для сучасної молоді?

— Мабуть, ті, які ще пишуться. У другій частині підручника, для 9 класу, у нас будуть теми про інвестиції та криптовалюту. Мій досвід показує, що учням таке значно цікавіше, ніж розповідь про податки й нюанси оподаткування. Хоча відгуки вчителів-апробаторів свідчать, що тема сімейного та особистого бюджету викликає дуже активний зворотний зв’язок з боку учнів.

— Як би ви відповіли на запитання, чому фінансова грамотність — важлива?

— А тому, що це не про температуру на Сонці чи швидкість вітру на Марсі. Це те, з чим ми стикаємося щодня. Як заробити гроші? Як зберегти гроші? Як зробити з грошей ще більше грошей? Як правильно їх витратити? Як не потрапити у лапи до шахраїв?

Відповідь на кожне запитання має ціну, що вимірюється в грошах, а це матеріалізація часу. Ну, а час — це найважливіше, що є в нашому житті.

— А чому, на вашу думку, люди так легко потрапляють на гачок до шахраїв? І як себе убезпечити?

— Шахраї пропонують прості рішення дуже складних проблем. Хочеш заробити мільйон — ось тобі п’ять простих порад. Люди ж доволі ледачі створіння і дуже люблять прості й швидкі рішення, які не вимагають від них значних зусиль та затрат часу. Проблема в тому, що в реальному світі це, на жаль, не працює. Щоб досягти успіху, треба багато і важко працювати. Тому найкращий варіант убезпечити себе від інфошахраїв та їхнього впливу — знати, як насправді все працює. А для цього потрібні знання з фінансової грамотності.

Я б сказав, що фінансова грамотність — це свого роду вакцинація від помилок та фінансових втрат, а також путівник світом фінансів, який дасть змогу краще зрозуміти, як цей світ працює та як можна заробити.

— Які поради ви б дали дітям і батькам щодо необхідності навчатись фінансової грамотності?

— Учням я б сказав, що знання з фінансової грамотності можна конвертувати в гроші, а відповідно й можливості в житті. А батькам побажав би привчати дітей до економічного мислення. Діти мають розуміти, що гроші не беруться нізвідки. Розуміння цього спонукає фінансово грамотно думати та формувати фінансово грамотну поведінку.

— Наведіть якусь цікаву історію з підручника.

— Ми живемо в часи зародження цифрових грошей, одним із проявів яких є криптовалюти. Тож хай буде історія про «Біткоїн-піца-день».

«У травні 2010 року програміст на ім’я Ласло Хейніц здійснив першу відому покупку за біткоїн. Він заплатив 10 000 біткоїнів за дві піци. На той час біткоїни майже не мали цінності, і 10 000 біткоїнів коштували приблизно 41 долар. Однак, якщо врахувати сучасну ціну біткоїна, ця покупка стала однією з найдорожчих піц в історії (станом на початок 2025 року це десь 1 млрд доларів). Цей день криптоспільнота тепер святкує як Біткоїн-піца-день».

Така історія. Не кожного дня людина витрачає майже мільярд доларів на 2 піци.

Розпитувала Лариса ОСТРОЛУЦЬКА