Уповноважений Верховної Ради України з прав людини презентував аналітичний звіт «Вимушене переміщення за кордон». Про це повідомляє сторінка Освітній омбудсмен. У звіті, який підготували Офіс Омбудсмана України у партнерстві з Офісом Ради Європи в Україні та аналітичний центр Cedos. комплексно розглянуто становище, зокрема труднощі, які виникають у вимушено переміщених людей з України за кордоном, та означено умови, які сприяли б їхньому поверненню, також й у сфері освіти. Дослідження проводилося шляхом онлайн-опитувань, фокус-групових досліджень та моніторингових візитів Офісу Омбудсмана у країни Європейського Союзу.
За даними звіту, приблизно 1,4 мільйона дітей шкільного віку вимушено перемістилися з України за кордон. Серед опитаних в межах дослідження людей, які перебували за кордоном з дітьми до 18 років (зі своїми або з тими, про яких піклуються): 8% не стикалися зі сферою освіти дітей; 25% не мали проблем у сфері середньої освіти дітей; 67% говорили, що в них виникали проблеми, повʼязані зі здобуттям їхніми дітьми середньої освіти у країнах перебування. Ті опитані, які вказали, що стикалися з проблемами у цій сфері, зазначили про: мовний бар’єр – 40%; складнощі поєднання відвідування місцевої школи та української – 29%, потребу додаткових занять/репетитора – 25%; фінансові труднощі для оплати додаткових активностей, екскурсій тощо – 17%; труднощі щодо пошуку школи, де дитина могла б навчатися – 13%; проблему цькування за національною ознакою – 13%; складність місцевої освітньої системи – 9%; фінансові труднощі щодо оплати навчання – 6%; велике навантаження у школі країни перебування – 3%.
42% опитаних не стикалися зі сферою професійно-технічної, вищої освіти чи освіти дорослих, у 15% не виникало проблем, інші 43% вказали, що у них траплялися проблеми у цій сфері.
Серед проблем вказували: мовний бар’єр – 32%,труднощі у підтвердженні української освіти – 10%, фінансові труднощі щодо оплати навчання – 10%, фінансові труднощі через неможливість поєднувати навчання та роботу/підробіток – 10%, проблеми у доступі до навчання за фахом, який подобається – 9%, обмеження у доступі до навчання через вік – 3%, проблеми у спілкуванні з однокурсниками чи викладачами через національну ознаку – 2%.
За даними звіту, під час моніторингових візитів Офісу Омбудсмана за кордон та фокус-групових дискусій виділено кілька проблемних питань, зокрема у сфері освіти, які турбували наших громадян.
По-перше, відсутність системного підходу до реінтеграції. Як ідеться в матеріалі, йдеться про невизначеність становища українських громадян у разі повернення та відсутність системного підходу до реінтеграції, створення належних умов для повернення, що включає, зокрема й доступ до освіти. Українці за кордоном висловлювали занепокоєння щодо психологічної адаптації дітей до нового (або вже забутого) середовища в разі повернення в Україну. Зокрема, що таке повернення в Україну призведе до підвищення рівня стресу у їхніх дітей, адже їм доведеться адаптуватися до нових умов знову. Особливо такі міркування стосувалися дітей, які розпочали шкільну освіту вже за кордоном і не мали досвіду з українською системою освіти.
Учасниці та учасники фокус-групових дискусій пропонували ідею запровадження програм реінтеграції для дітей, щоб їм було легше адаптуватися до повернення в українське суспільство.
По-друге — асиміляція. Як зазначається, зобов’язання українських школярів у відвідуванні закордонних навчальних закладів освіти може призвести до припинення навчання в українських школах через подвійне непомірне навантаження. Водночас така ситуація може призвести до втрати зв’язків з українським культурним та освітнім простором.
По-третє, відсутність процедур визнання атестатів, отриманих за кордоном, в українських школах також призводить до відтермінування батьками ухвалення рішення про повернення в Україну. У батьків виникають запитання щодо можливості вступу до українських закладів освіти та необхідності проходження додаткових процедур чи іспитів. Повертаючись в Україну, діти стикаються з викликами реінтеграції в українську систему освіти. Як зазначається, здебільшого їхні знання не повністю відповідають вимогам навчальних програм.
Ознайомитися з аналітичним звітом можна за посиланням: https://bit.ly/4hlRuWS
Читайте також: