Президент України Володимир Зеленський підписав Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки наукової роботи в закладах вищої освіти» (реєстр. 3791-IX 06.06.2024), який був ухвалений Верховною Радою України 6 червня 2024 року.
Закон спрямовано на підвищення ролі наукової діяльності в системі вищої освіти та створення гнучких можливостей для залучення фахівців-практиків до викладання.
Документ передбачає такі ключові зміни:
- Зменшення навчального навантаження науково-педагогічних працівників — з 600 до 460–480 годин на ставку за навчальний рік.
- Підвищення значущості наукової роботи: науковий складник має становити щонайменше 30%.
- Запровадження нової категорії — педагогічних працівників, якими можуть стати фахівці-практики, залучені до викладання без обов’язку провадити наукову діяльність.
- Надання автономії ЗВО у встановленні норм і обсягів наукової роботи відповідно до стратегічних пріоритетів закладу чи окремих наукових напрямів.
Норми закону набудуть чинності з 2025/2026 навчального року. Заклади вищої освіти мають урахувати нові положення під час планування навчального навантаження та організації освітнього процесу.
Відповіді на найпоширеніші запитання:
1. Чи не втрачають престиж НПП?
- Ні. Закон підсилює роль НПП як науковців. Запровадження нової категорії — педагогічних працівників — не зменшує престиж НПП, а лише розширює можливості ЗВО, надаючи вибір між фокусом на науці чи практиці.
2. Чи втратять НПП роботу, якщо не наберуть 30% наукової діяльності?
- Ні. Закон не передбачає примусового звільнення. Викладачів можуть перевести до категорії педагогічних працівників у разі недостатнього обсягу наукової діяльності. Остаточне рішення ухвалює ЗВО.
3. Хто і як визначатиме наукову діяльність?
- ЗВО матимуть автономію визначати, що вважати науковою діяльністю. Зазвичай це фіксується в індивідуальних планах викладачів.
4. Коли це запрацює?
- Зміни набирають чинності з 2025/2026 навчального року. Університети мають врахувати їх під час формування навантаження і структури освітнього процесу.
5. Чи вплине це на кількість ставок або фінансування?
- Ні. Закон не потребує додаткового фінансування з бюджету й не передбачає скорочення ставок. Навпаки — він створює нові можливості для збереження зайнятості викладачів.
6. Який статус матиме педагогічний працівник?
- Це досвідчені фахівці-практики, які викладатимуть до 30% дисциплін за програмою. Їхня роль — підсилити практичну орієнтацію освіти. Вони не зобов’язані провадити наукову діяльність.
7. Хто вирішує, кому бути НПП, а кому — педпрацівником?
- ЗВО самостійно визначають ролі викладачів відповідно до потреб та стратегій.
8. Як це вплине на кадрову політику та звітність?
- Передбачено більшу гнучкість. ЗВО зможуть оптимізувати навантаження, не скорочуючи ставки. Щодо звітності, то кожен заклад може визначати власні механізми обліку наукової та навчальної діяльності.
9. Чи вплине це на акредитацію або держзамовлення?
- Зміни спрямовано на підвищення якості освіти, що є ключовим критерієм акредитації. Залучення як науковців, так і практиків може підвищити конкурентоспроможність програм. Прямого впливу на обсяги держзамовлення закон не має.
10. Яка мета реформи?
- Виконання Угоди про асоціацію з ЄС (ст. 431).
- Гармонізація з Болонським процесом.
- Поліпшення якості освіти та наукової результативності.
- Зміцнення автономії ЗВО.
- Залучення практиків для посилення прикладного складника освіти.
Читайте також: