uk

Документалістика і війна

Старший науковий співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України, член-кореспондент Національної академії мистецтв України Сергій Тримбач спробував дати відповідь на запитання, як Україна, опинившись у центрі глобального катаклізму, може ефективніше, аніж це було досі, увійти в резонанс зі світовою спільнотою, ансамблем націй і культур, і яку роль у цих процесах може і повинна відіграти гуманітарна наука і мистецтво, зокрема кіно. Доповідач провів екскурс в історію кіномистецтва, починаючи від 20-х років минулого століття — відколи воно перетворилось на могутній засіб формування світогляду і психології мас.

— Апокаліптичні нарації дають змогу увійти в резонанс із міфологемами Західного світу, — зауважив Сергій Тримбач. — І останнє трагічне десятиліття дає нам не один приклад того.

Найпромовистіший — оскароносна стрічка Мстислава Чернова «20 днів у Маріуполі». У своїй промові Чернов зробив концептуальний посил: кіно формує спогади, а спогади формують історію. Це — прагнення документаліста впливати на історію, формувати її русло.

На думку науковця, в умовах комунікації культур, цивілізаційних блоків, власне людей і народів дуже важливо відрізняти, де правда, а де маніпуляції, і в цій ситуації роль гуманітарних наук як ніколи значуща. «На щастя, у нас з’являються молоді кінознавці, спеціалісти з медіа з дуже цікавими ідеями, які адекватно оцінюють і аналізують ситуацію, яка розгортається у світі», — додав Сергій Тримбач.

Фото Дмитра ШУЛІКІНА

Читайте також: