uk

Запрошення до розмови про майбутнє розуму, освіти, людства

Якими є роль і значення розуму в облаштуванні освіти як системи підготовки людини до життя за різноманітних історичних обставин? Відповіді на це та інші глобальні питання можна знайти у новій праці «Просвітницька одіссея розуму» ректора Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, академіка НАПН України, члена-кореспондента НАН України, члена президії Української Ради Миру  Віктора Андрущенка.  Видання вже знайшло свого читача у освітянській і науковій спільноті і отримало низку рецензій, а днями його було презентовано широкому загалу в «Укрінформі». 

На презентації зібрались друзі і колеги автора — академіки Національної академії наук України, керівництво Української Ради Миру, ректори провідних університетів країни, надзвичайні й повноважні посли, представники Драгоманівського університету.

Під час презентації не раз згадували про знакові праці у доробку Віктора Андрущенка —  «Світанок Європи», «Організоване суспільство», «Феномен освіти», «У пошуках свободи». А які теми та ідеї аналізуються у найсвіжішій монографії?

Звертаючись до присутніх, автор визначив те головне, що керувало  ним при  написанні цієї книжки: «З повною відповідальністю стверджую, що тільки розумна освіта може виконати покладену на неї історичну місію. А це означає, що модернізація освіти має розгортатися не свавільно, а тільки за наративами розуму — відповідно до його вимог, які диктуються наукою і практикою.

Відхилення ж від розуму, що не раз во траплялося в історії цивілізації, породжує так звані темні часи, епохи розбрату, війни, цинізму, жорстокості, а нині реально загрожує застосуванням ядерної зброї, а відтак — знищенням цивілізації».  

Процитувавши видатного іспанського художника Франсіско-Хосе де Гойю — «сон розуму породжує чудовиськ», автор зауважив, що такими чудовиськами є наративи злочинної організації освіти періоду фашизму та сталінізму, а в наші дні — не менш злочинного російського путінізму.  На думку автора, щоб бути розумною, майбутня освіта має бути повною, демократичною, відкритою системою й надалі розвиватись за європейськими наративами.

Важливо, що українська освіта завжди орієнтувалася на Європу, зазначив Віктор Андрущенко. Вона була європейською від самого початку і має розгортатися за європейськими наративами й надалі. Наше завдання — взяти з нашої історії розвитку освіти найбільш цінне і створити модернізовану українську європейську освіту, яка стане освітою миру, демократії і свободи.

Віктор Андрущенко також акцентував увагу на тому, що майбутня освіта має базуватись на науці. «Саме наука робить освіту розумною. І наше завдання втілити ці вимоги у практику ефективного просвітництва», — резюмував автор.

Ця книжкаа є не лише результатом глибоких філософських узагальнень, а й зверненням до сучасника — запрошенням до діалогу про майбутнє розуму, освіти, людства. Таку думку під час презентації висловив голова Української Ради Миру, академік НАН України Михайло Згуровський.

— «Просвітницька одіссея розуму» — це глибоке осмислення історичної ролі розуму як сили, що підносить людину над обставинами, дає змогу трансформувати навколишній світ і саму себе, — підкреслив голова УРМ. — Цим виданням автор продовжує традицію українського філософського просвітництва, започатковану ще у вченні Григорія Сковороди, який стверджував: «Найсолодше життя — життя по розуму. Розум — сонце, що освітлює шлях людині». Ця метафора цілком відповідає авторському прагненню повернути розумові його моральну силу, суспільну вагу, освітню функцію та здатність формувати гідну людину і гідну державу.

Віктор Андрущенко наголошує: більшість криз і трагедій сучасності є наслідком відступу від розуму, занепаду критичного мислення, нехтування науковим знанням. У центрі його уваги — ідея реабілітації розуму як ключової умови відродження суспільства.

Книга є водночас філософським, педагогічним і культурологічним твором. У ній ідеться не лише про мислення як функцію, а про розум як стан культури. Автор глибоко осмислює ідею «розумної освіти» — освіти, яка, на його переконання, має бути людиноцентричною, відкритою до світових стандартів, вільною від ідеологічного тиску та зорієнтованою на гуманістичні цінності й саморозвиток особистості.

На думку Михайла Згуровського, цей твір з’являється надзвичайно своєчасно — в період глибоких випробувань, коли Україна, проходячи крізь трагедію війни, має сформувати нову освітню і ціннісну парадигму. Віктор Андрущенко у своїй книзі пропонує відповідь: освіта — як простір свободи, культура — як простір відповідальності, розум — як основа відновлення.

Одним з рецензентів «Просвітницької одіссеї розуму» став віцепрезидент Національної академії наук України академік Олег Рафальський. Він зазначив, що в книжці авторові вдалося поєднати, здавалося б, непоєднуване: інтелектуальну глибину думки та повну адаптованість до сприйняття всього, що написано широким загалом.

—  Серед натужно рекламованих тенденцій нашого сьогодення є пошук і засвоєння так званих кращих практик, — зауважив академік. —  Сама по собі ця ідея непогана. Однак незрозуміло, чому в абсолютній більшості випадків це стосується виключно зарубіжного досвіду. Чому б не залучити дієвий інструментарій по формулі Сократа, «якщо не мудрості, то хоча б розуму», чому б не надати належного значення і не зробити взірцевими кращі практики, породжені розумом і серцем українців. За виразними прикладами далеко йти не доведеться. 

Олег Рафальський погодився з Віктором Андрущенком щодо того, що, на відміну від історичного міфу, в реальному житті людини і суспільства одіссея розуму ніколи не завершується, адже виклики і загрози, як невід’ємні атрибути одіссеї є категоричною умовою життя розуму.

«З цієї причини розум завжди шукатиме і знаходитиме все нові і нові одіссеї, нові виклики, належним чином відповідаючи на які, він виконуватиме свою цивілізаційну місію», — додав віцепрезидент НАН. 

Ще одним рецензентом праці став відомий соціолог, академік НАН України Віль Бакіров, який зауважив, що, читаючи «Просвітницьку одіссею розуму», маємо можливість ознайомитися з глибоким філософським дослідженням розуму просвітницького.«Ця книга, не названа «Тріумфом розуму», адже ми не бачимо цього тріумфу, а бачимо одіссею — складний, драматичний шлях розуму в освіті, який сповнений труднощів і проблем», — додав академік Бакіров.

Голова Всеукраїнського товариства «Просвіта» імені Тараса Шевченка Павло Мовчан вважає, що багато ідей, які автор висвітлив у виданні, можуть бути концептуальними для освітян і науковців. Зокрема, йдеться про те, що «в центрі нової філософії має бути людина, як самоцінність в всій повноті свого творчого ставлення до світу і життя, а головне — в такій же повноті можливостей для власної самореалізації», а ще ця філософія «має базуватися на загальнолюдських цінностях і в органічному поєднанні з національним пріоритетами».

Віце-президент НАН України академік Сергій Пирожков висловив думку, що книга нам висвітлює тернистий шлях розвитку розуму, і шлях суспільства до вищої мудрості і справедливості, що дуже важливо сьогодні в умовах війни, коли її ініціатор «втрачає розум».

Своє слово про «Просвітницьку одіссею розуму» сказали і професори Драгоманівського університету, Надзвичайні і Повноважні посли  України Борис Гуменюк та Володимир Євтух. Вони відзначили важливу роль цього наукового і творчого дослідження не тільки в житті автора, в академічному та університетському, а також  житті країни, оскільки людський розум є тим деміургом історичного процесу цивілізації, який може  вивести людство на якісно новий щабель розвитку. А учень Віктора Андрущенка, завідувач кафедри Поліського національного університету Володимир Муляр, підкреслив, що на тлі  того, що відбувається нині у світі, Віктор Андрущенко вірить у силу розуму і висловлює оптимізм щодо майбутнього.

Директор Інституту історії НАН України академік Валерій Смолій акцентував увагу на тому, що «Просвітницька одіссея розуму» — це міждисциплінарне видання, адже в ньому є філософія, політологія, соціологія й інші напрямки суспільних наук, а ще — це книга-подяка величезній кількості вчених, педагогів і студентів. А також сім’ї, яка його завжди підтримує. Думки про вдячність у заключному слові підтримав і сам Віктор Андрущенко, зауваживши, що багато ідей для праці йому подарували колеги і звісно — молоде покоління.

Презентація книжки «Просвітницька одіссея розуму» стала знаковою подією в науковому, освітньому та суспільному житті країни. Цей глибоко філософський, культурологічний і педагогічний твір не лише підсумовує багаторічні роздуми автора над місією розуму в історії людства, а й актуалізує необхідність його реабілітації як основи демократичної освіти, відповідальної культури та гуманного суспільства. У часи жорстоких викликів, що стоять перед Україною та світом, ця книга звучить як інтелектуальний і моральний маніфест — на захист розуму, науки, гуманізму та свободи.

Дмитро Шулікін

Фото автора