АН ВШУ пропонує виключити ЄВВ з методології наукових досліджень із Порядку прийому до аспірантури.
Міністерство освіти і науки України не на жарт узялося за вдосконалення підготовки спеціалістів третього рівня вищої освіти — майбутніх докторів філософії. Зокрема щодо якості вступників. Наприклад, наказом № 740 від 19 травня 2025 р. МОН затвердило для охочих податися в аспірантуру Програму єдиного вступного випробування — з методології наукових досліджень.
Цей іспит, вирішили в міністерстві, має бути обов’язковим для всіх, хто планує здобувати ступінь доктора філософії або доктора мистецтва. Вступники повинні продемонструвати свої знання методології наукових досліджень. І це попри те, що ні в школі (що зрозуміло), ні в університеті випускники магістратури чи ті, хто одержав диплом спеціаліста, цю дисципліну не вивчали.
А дисципліна серйозна. Вступнику до аспірантури пропонується підготуватися за програмою, що складається з чотирьох розділів. Це — «Наука та наукові дослідження в сучасному світі», «Загальне уявлення про методологію наукового дослідження», «Система організації наукової діяльності», а також «Представлення наукових досліджень». Найбільше уваги в тесті присвятили загальному уявленню про методологію наукового дослідження, питома вага цього розділу становить 40–50 %. Науці й науковим дослідженням в сучасному світі та системі організації наукової діяльності присвячено 20–30 % і 19–29 % завдань. Найменшу питому вагу матиме розділ про представлення наукових досліджень — 5–7 %.
Проаналізувавши наказ МОН про програму єдиного вступного випробування з методології наукових досліджень, члени АН вищої школи України, що об’єднує майже п’ятсот докторів наук і професорів, у кожного з яких були, є і мабуть, ще будуть свої аспіранти, на засіданні Президії АН ВШУ вирішили, що таке нововведення не є позитивом. Воно може спричинити відсіювання тих, хто насправді має хист до наукової роботи й бажання її провадити. Адже незнання методики не означає відсутності любові до наукових досліджень і прагнення осягнути наукові істини.
У своєму зверненні до міністра освіти і науки Оксена Лісового президент АН ВШУ Олександр Наконечний зазначив, що останнім часом помічено зростання обсягу застосування різних варіантів зовнішнього незалежного оцінювання під час вступу на магістерські й докторські програми. Академія розуміє прагнення МОН домогтися об’єктивного оцінювання вступників, зокрема, коли йдеться про навчання за кошти державного бюджету чи про запобігання ухиленню від мобілізації, використовуючи підстави для відстрочки. Але не можна через це створювати додаткові бар’єри, «зводити нанівець оцінювання здатності вступника успішно навчатися».
Проблеми єдиних вступних випробувань (зокрема і ЄВВ з методології наукових досліджень), зазначається у листі, зумовлені відхиленням від загальних вимог до розроблення стандартизованих тестів, що передбачають їхню попередню апробацію (пілотування). А намагання розробити єдині тести для всіх спеціальностей веде до того, що ці тести втрачають релевантність щодо кожної окремої спеціальності (чи до їх більшості).
За структурою і підходами ці тести ЄВВ істотно відрізняються від тестів для вступників до магістратури у розвинених країнах (зокрема, від тестів GRE, DAT, GMAT, LSAT тощо). Усе це веде не лише до випадковості відбору вступників, але й до дискредитації ідеї зовнішнього незалежного оцінювання як такої.
Що стосується методології наукових досліджень, уточнює Олександр Наконечний, то ці питання зазвичай внесені до освітніх програм аспірантури, а не попередніх рівнів освіти. Тож вступники складатимуть тести з дисципліни, яку вони ніколи не вивчали, і підручників, що відповідали б затвердженій програмі, теж немає. Ба більше, є великі відмінності в методології наукових досліджень не лише у різних галузях, але й усередині галузей.
Зважаючи на те, що ідея ЄВВ з методології наукових досліджень виникла нещодавно, а перед тим передбачалися тести ЄВВ з філософії науки, усе це вказує, що головним завданням нововведення було не оцінювання підготовки вступників до навчання в аспірантурі, а впровадження додаткового «сита» для зменшення кількості аспірантів.
Тож класичні тести з математики, історії, чи, можливо, з іншого предмету як інструменти оцінювання, уточнює Олександр Наконечний, були б у цьому випадку більш релевантними й не менш об’єктивними.
Проблемою стало й те, що не було повноцінного обговорення ідеї тесту з методології наукових досліджень, не було пробного тесту й пілотування. Також варто зазначити, що зі значної частини питань програми наукова і навчальна література містить досить різні погляди, що робить неможливим розроблення якісних завдань стандартизованих тестів.
З огляду на строки вступної кампанії, якісне коригування програми ЄВВ з методології наукових досліджень є вже неможливим. Тому АН вищої школи пропонує виключити ЄВВ з методології наукових досліджень із Порядку прийому.
Марія ВОЛИНСЬКА
Читайте також: