uk

Міф про “велику російську культуру” живий, і зруйнувати його, мабуть, не вдасться, – науковиця

За словами Тамари Гундорової – докторки філологічних наук, культурологині, з 2022 року – головної наукової співробітниці Інституту літератури імені Шевченка НАН України, міф про “велику російську культуру”, яка відображає «загадкову російську душу», живий, і зруйнувати його, мабуть, не вдасться. Він стосується російської класики, насамперед періоду реалізму.

“Я бачила, як, приміром, у Принстонському університеті сотні студентів не лише гуманітарного, але й технічного напрямку записуються на курси про Толстого-Достоєвського. При цьому вони знають, що таке імперський дискурс та колонізація, але теоретичні знання при цьому не діють. Діє міф, який уже став культурним капіталом. Якщо ти можеш сказати, що читав Толстого-Достоєвского, ти є культурною людиною. Однак не варто думати, що при цьому працюють самі тексти – є ціла індустрія, яка розбудовує і запаковує міф: опера, театр, кіно. Коли ти знаходишся всередині цього, то стаєш залежним”, – розповіла фахівчиня в інтерв’ю “Главкому”.

Якщо ж ідеться про “Білі ночі”, то ця рання сентиментальна повість Достоєвського – коротка і зрозуміла, говорить про нещасну маленьку людину у великому світі. І ці настрої в нашому охопленому катаклізмами і потрясіннями світі знаходять відгук. Текст занурює в меланхолію і викликає емпатію не так до персонажів, як до себе самого, говорить науковиця

За її словами, класику варто перечитувати і, ре-інтерпретувати, а, може, і знімати з п’єдесталу.

” Щодо сучасних російських авторів, то на них падає відповідальність за війну, бо нинішня російська культура не існує поза розв’язаною Росією імперської війни проти України. Визнати імперськість російської культури, мабуть, найтяжче для діячів росліту, навіть тим, хто в опозиції до нинішньої Росії”, – зауважує Гундорова.

Вона говорить, що російські автори презентують не лише самих себе, вони вписані в символічні зв’язки та контексти, бо культура давно є справою державною і політичною для Росії. Тому канселінг російської культури і відмова брати участь у дискусіях з російськими представниками – це також про силу.

Читайте також: