uk

До 100-річчя Інституту педагогіки НАПН України проведено Всеукраїнський онлайн-воркшоп

До 100-річчя Інституту педагогіки НАПН України 10 грудня 2025 року відбувся Всеукраїнський онлайн-воркшоп «Академічні ресурси для формування національної ідентичності: презентація видань Інституту педагогіки НАПН України» у форматі Zoom. Захід ініційовано відділом історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН України та Хмельницькою гуманітарно-педагогічною академією, повідомили в Інституті педагогіки НАПН України.

На початку воркшопу учасників привітав директор Інституту педагогіки НАПН України, віцепрезидент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік Топузов О. М. У своєму зверненні він підкреслив значущість 100-річчя Інституту педагогіки як важливої віхи у розвитку наукових традицій та вагомий внесок інституції у розвиток української освіти. Топузов О. М. зазначив, що представлені видання сприяють формуванню національної ідентичності через осмислення історико-педагогічної спадщини та можуть стати важливим ресурсом для розвитку сучасних освітніх програм у ЗВО. Окремо учений наголосив на важливості міжуніверситетської співпраці з популяризації академічних ресурсів.

З вітальним словом виступив заступник директора з наукової роботи Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Головко М.В. Він підкреслив актуальність теми націєтворення у сучасних умовах та важливість включення ретроаналізу педагогічної думки в освітні програми. Особливу увагу доповідач приділив високій науковій якості представлених видань та їхньому потенціалу для посилення гуманітарного складника у підготовці фахівців освіти.

Від імені академічної спільноти виступила в.о. ректора Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, доктор педагогічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, член-кореспондент НАПН України Шоробура І.М., яка зазначила, що монографія та хрестоматія містять важливі матеріали для професійної підготовки майбутніх педагогів, формування їхньої громадянської позиції. Матеріали репрезентованих видань варто інтегрувати у курси історії педагогіки, філософії освіти, використовувати для організації заходів із національно-патріотичного виховання. Доповідач наголосила на значущості співпраці між Інститутом педагогіки НАПН України та ЗВО.

У межах воркшопу відбулися презентації наукових видань Інституту педагогіки НАПН України.

Модератором заходу виступила доктор педагогічних наук, професор Біницька К.М., професор кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії.

Презентація монографії.

Монографія: «Філософсько-педагогічна думка України (друга половина ХІХ–ХХІ ст.): аспекти ретроаналізу націєтворення» (автори: Дічек Н., Саух П., Загородня А.; за наук. ред. проф. Н. Дічек)

Доповідач – завідувач відділу історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Дічек Н.П. У виступі було представлено концептуальне ядро монографії, її структуру та підходи до ретроспективного аналізу розвитку української філософсько-педагогічної думки другої половини ХІХ – ХХІ століття. Було висвітлено зв’язок педагогічної думки з процесами націєтворення та можливості використання видання в освітньому процесі сучасних університетів. Особливий акцент зроблено на значенні історико-педагогічної спадщини для формування національної ідентичності та розвитку освітньої політики.

Презентація хрестоматії.

Хрестоматія: «Філософсько-педагогічна думка України у контексті націєтворення» (за наук. ред. проф. Н. Дічек; автори-упорядники: Дічек Н., Загородня А., Шевченко С.)

Доповідач – головний науковий співробітник відділу історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Загородня А.А. Було презентовано зміст та структуру хрестоматії, підкреслено логіку добору джерел та персоналій, представлених у тематичних блоках і періодах розвитку української педагогічної думки. Доповідачка наголосила на практичній значущості матеріалів для викладання історії та філософії освіти у закладах вищої освіти та підкреслила роль хрестоматії як універсального навчального ресурсу для студентів, викладачів і науковців.

В обговоренні імплементації видань у освітній процес вишів взяли участь представники провідних ЗВО України – з Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії, Національного транспортного університету, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Західноукраїнського національного університету, Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка.

Учасники обговорили можливості використання представлених видань у освітньому процесі, зазначили їх практичну цінність для формування національної ідентичності студентів.

Підсумки

Онлайн-воркшоп засвідчив високу зацікавленість академічної спільноти у представлених виданнях Інституту педагогіки НАПН України. Монографія та хрестоматія були визнані важливими науковими ресурсами для формування фахового світогляду, національної ідентичності в межах ЗВО. Захід став платформою для професійного обговорення, міжуніверситетської співпраці та узгодження підходів до впровадження академічних ресурсів у освітній процес.

Читайте також: