Учора, 21 вересня 2021 року, колегією Міністерства освіти і науки України схвалено рішення щодо доопрацювання законопроєкту «Про освіту дорослих» та направлення його на розгляд Кабінету Міністрів України.
Як повідомляють у МОН, законопроєктом визначено правові, організаційні та економічні засади функціонування й розвитку системи освіти дорослих в Україні, створення умов для ефективної співпраці заінтересованих сторін із метою реалізації права дорослої особи на безперервне навчання впродовж життя, для задоволення її особистісних потреб з урахуванням пріоритетів суспільного розвитку та запитів економіки.
Документом пропонується визначити складники освіти дорослих:
- компенсаторна освіта (здобуття будь-яких рівнів загальної середньої освіти дорослими особами);
- формаційна освіта (здобуття професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти в нетрадиційному віці або повторно);
- професійне навчання – удосконалення загальних та професійних компетентностей працівника шляхом реалізації відповідних програм навчання, у тому числі індивідуальних, зазвичай на виробництві, за ініціативи та відповідальності роботодавця;
- додаткова освіта – вільна і необмежена, у тому числі післядипломна освіта – регламентована і (майже) обов’язкова в певних випадках.
Також пропонуються механізми визнання результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та інформальної освіти в системі формальної освіти, присудження повних та/або часткових освітніх кваліфікацій, для присвоєння повних та/або часткових професійних кваліфікацій.
Демократична і гнучка система організації освітнього процесу неформальної освіти дорослих має враховувати інтереси і можливості його учасників. Основними формами організації освітнього процесу в неформальній освіті дорослих передбачено освітні, просвітницькі заходи (семінари, практикуми, тренінги, вебінари, майстер-класи тощо) та освітні проєкти для дорослих.
Педагогічна, науково-педагогічна діяльність у сфері післядипломної освіти дорослих буде прирівнюватися до педагогічної, науково-педагогічної діяльності педагогічних або науково-педагогічних працівників у закладах освіти, які здійснюють освітню діяльність.
Однією з нових громадсько-державних інституцій відповідно до законопроєкту має стати Національна рада з питань освіти дорослих – консультативний орган, який забезпечить вплив громадськості на формування державної політики у сфері освіти дорослих.
Законопроєкт підготовлено відповідно до Плану заходів з виконання Угоди про Асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами – з іншого (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106), а також Плану організації підготовки проєктів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України «Про освіту» (схвалений рішенням Уряду від 25 жовтня 2017 року, протокол № 61).
Під час підготовки проєкту Закону враховано досвід і основні рекомендації Європейського Союзу з питань розвитку освіти впродовж життя, освіти дорослих та вітчизняні напрацювання та дослідження з цього питання, зокрема дослідження «Державна політика у сфері освіти дорослих», проведене у 2021 році.