uk

ВЕЛИКА КРАСА МАЛОГО МІСТА

Новий рік зустрічають і в містах, і селах. Малі міста сьогодні мало представлені в українському культурно-інформаційному просторі, тому у пересічних громадян складається враження, що всі найважливіші події відбуваються лише у мегаполісах…

ВЕЛИКА КРАСА МАЛОГО МІСТА

Сьогодні переважна більшість населення України – містяни, 74% з яких мешкають у малих містах ( до 50 тис. осіб). Особливістю проживання людей у малому місті є збереженість традицій, що виникли на основі подій та досвіду всередині цієї спільноти, почуття причетності до історії міста, творення його культурної ідентичності. Для багатьох мешканців мала батьківщина є тим місцем, які обживали перед цим 3-4 покоління їх предків, вони обізнані з його легендами, включені у природний ландшафт та символічний простір міста, мають свою систему горизонтальних соціальних зв’язків.

Відповідаючи на питання чи хотілося б їм змінити місце проживання, містяни відзначають як позитив неспішний плин часу у порівнянні з великим містом, важливість почуватися на своєму місці.

Малі міста сьогодні мало представлені в українському культурно-інформаційному просторі, тому у пересічних громадян складається враження, що всі найважливіші події відбуваються лише у мегаполісах. Між тим, жодна із сучасних глобальних проблем не оминула і малих міст, просто має тут свій специфічний перебіг. Мешканці цих міст так само їздять на заробітки в інші міста та країни, потерпають від пандемії, корупції, маючи за перевагу ширше коло підтримки. Питання занепаду, а то і зникнення малих міст унаслідок закриття містоутворюючих підприємств, перепрофілювання виробництва, міграційних процесів давно перебувають у полі зору міжнародної наукової спільноти, розробляються нові державні стратегії міського розвитку.

Українська програма підтримки розвитку малих міст почала формуватися лише у 2004 р. і впродовж наступних десятиліть не була належним чином реалізована. Так само не провадилось і належне наукове дослідження проблем малих міст. Окремі культурологічні проекти «Код міста. Метамісто» стосуються лише великих міст, а ті що присвячені малим містам ( « Малі міста – великі враження», започаткований у 2017 році) мають грантовий характер. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України з нинішнього року проводитиме культурно-антропологічне дослідження населення малих міст, що має на меті відтворити правдивий образ мешканця малого міста з його запитами, світоглядом, поглянути на феномен локальної соціальної та культурної ідентичності, виявити етнокультурний, туристичний потенціал малих міст. Попередньо ми вже здійснювали експедиційні виїзди до малих міст у різних регіонах країни (Богуслава Київської області, Лохвиці Полтавської області, Іллінців та Жмеринки Вінницької області, Любомля Волинської області, Канева Черкаської області), тому можна вже узагальнити те спільне , що об’єднує життя у цих містах.

Дідух із Іллінців

Безумовною перевагою малих міст у порівнянні з мегаполісами є краща збереженість природного ландшафту, наявність міських парків, садів. На території міст Канева та Богуслава, окрім того, містяться державні природні заповідники. У Золотоноші у міській парковій зоні висаджено кущі очерету, такого ж, що росте вздовж берегів річки Золотоношки, створюючи регіональний колорит. Ця рослина ще мало використовується у міському українському дизайні. Доволі часто мені доводилось її бачити в американських містах.

“Несе Галя воду” – живопис на воротах у Жмеринці

Особливістю лохвицького міського простору є винесення плодових дерев та квітників за межі садиби, їх висаджують вздовж доріг. В Іллінцях фруктові дерева щедро насаджені довкола багатоквартирних будинків. У Любомлі поширена мода на садову скульптуру: зображення оленів, гномів, різних тварин можна зустріти чи не біля кожного будинку.

У більшості міст збереглись старі назви кутків, що стали назвами районів або вживаються окремо, найчастіше пов’язані з особливостями ландшафту. Так район з назвою Кавказ (горбиста місцевість) є у Лохвиці і у Жмеринці. У Богуславі назви кутків міста увічнено у написах на спині черепахи з оригінального міського фонтану. У містах домінує одноповерхова забудова. Багатоквартирні будинки, адміністративні приміщення, більшість торгових споруд розміщені у центральних районах міста. Характер приватної забудови залежить від соціального статусу власника, тому у малих містах поруч з сучасними двоповерховими котеджами можна ще побачити старі хати початку 20 ст. Невеличкі городи, господарчі будівлі (погреби, сараї) поруч з багатоквартирними будинками, столи у дворах для спільного застілля – ще одна особливість повсякденного життя малого міста ( Лохвиця, Жмеринка).

Символічний простір малих міст об’єднує пам’ятники історичним діячам, відомим землякам, меморіальні комплекси. Після декомунізації і зникнення пам’ятника Леніну з центральних площ малих міст, у більшості випадків ці місця так і залишились вільними: чи то символи нового часу не віднайдені чи бракує коштів на них. Їх роль поки що виконують знаки, навіяні соціальними мережами, написи «Я Жмеринку» (Любомль).

Зізнання в любові місту

Окреме місце займають пам’ятники літературним та кіногероям, про доцільність їх встановлення ведуться чи велись дискусії у місцевій пресі. У Богуславі споруджено пам’ятник Марусі Богуславці, трійці з кінофільму « Кавказька полонянка», у Жмеринці – Остапу Бендеру , Чужому та Іншому з фільмів про прибульців. Судячи з назв торгових закладів, кафе, готелів, малі міста прагнуть до величі (заклади з назвами « Імперія», «Корона», «Княжий двір» – щось царське обов’язково потрапить вам на очі у будь якому малому місті. Так само як і дороговказ із зазначенням відстані до відомих світових столиць – Парижа, Відня, Берліна. Такі покажчики є у Золотоноші, Жмеринці, Берегово.

У кожному з малих міст попри руйнівне ХХ століття збереглися пам’ятки сакральної архітектури: унікальні храми ХІІ і ХІІІ століть у Каневі та Любомлі, православний храм ХYІІ ст. Григоровича-Барського у Золотоноші, будівлі синагоги у Лохвиці, Жмеринці. Культурне життя малих міст тримається на трьох китах – діяльності будинку культури, музею, бібліотеки і, як показує експедиційний досвід, у всіх містах, де довелось побувати, тут працюють люди, щиро віддані своїй справі.

Світ стоїть на слонах і на черепасі.. у Богуславі. Фото Галини Бондаренко.

Світовий досвід показує, що міста, яким вдалось форматувати свою культурно-історичну спадщину у туристичний бренд, мають значно більше перспектив для розвитку. У цьому плані лідирує Канів, активно працюють у цьому напрямку Богуслав та Іллінці. Розповідь про маленьке місто – це своєрідний міф про особливу культуру та освіту, еліту містечка, щорічні календарні та сімейні ритуали, до яких тут мають смак та хист.

Найбільший скарб малих міст – люди, що тут проживають. Вони працьовиті, творчі, більш щирі і довірливі. У новорічно-різдвяний час добре видно колективний, сусідський характер взаємин містян, що ходять одне до одного колядувати, носять вечерю хрещеним, засівають зерном, збираються разом у центрі міста , щоб обмінятись новинами, поділитися радістю.

Учасниці свята «Різдвяне диво» у місті Іллінці. Фото Юлії Весни

Галина БОНДАРЕНКО,кандидат історичних наук, провідний науковий співробітникІнституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України

Газета “Світ”, № 1-2, січень 2022 р.