Наше видання вже розповідало про стартапи, конструктори яких ставлять перед собою амбітні завдання: створити надлегку орбітальну ракету чи «маску супергероя» (пристрій, який зробить телефонну розмову нечутною для присутніх). Сьогодні ми хочемо розповісти ще про одну команду, мета якої теж дуже важлива: навчати математики та фізики дітей молодшого та середнього шкільного віку. Причому робити це так, щоб інтерес до науки залишився на все життя.
Стартап Boffin — один із кандидатів на участь в Pitch Day (короткому представленні ідей та проєктів) Українського фонду стартапів. Як відомо, фонд фінансує стартапи на ранніх етапах розвитку. На pre-seed етапі, коли команда тільки розробляє майбутній продукт, УФС надає фінансування в розмірі $25 тисяч; на seed етапі, коли продукт вже вийшов на споживчий ринок — $50 тисяч. Саме такий грант розраховує отримати команда математично-дослідницького простору Boffin.
Boffin — це платформа додаткових групових онлайн-занять для дітей молодшої та середньої школи. Команда стартувала у листопаді 2018 року й не припиняла роботу навіть у найскладніші дні лютого й березня 2022 року.
Засновниця й генеральна директорка стартапу — вчителька з десятирічним стажем Вероніка Свістула. Викладати математику вона почала ще у Луганську, під час навчання в університеті. У 2014 році, коли на Донбас зайшли російські війська, Вероніка переїхала до Києва. Одразу влаштувалася вчителькою математики в одну зі столичних шкіл, потім викладала у математичній школі «Інтервал». У якийсь момент зрозуміла: час відкривати власну «школу».
— Мені фантастично пощастило з командою, — розповідає співрозмовниця. — У Києві подружилася зі студентами факультету фізики КНУ імені Тараса Шевченка, ми дискутували й думали, як зробити так, щоб діти ставилися до математики й фізики як до захопливої пригоди, а не як до нудного уроку «з-під палиці». Так і з’явилася ідея цікавих уроків на онлайн-платформі. Наша мета — зробити так, щоб людей, які цікавляться наукою, більшало і в Україні, і у всьому світі. І щоб навіть шестирічки розуміли, що математика — це цікаво й драйвово. Саме тому назвали нашу платформу Boffin, у перекладі з британського сленгу це означає веселого дослідника, який з цікавістю пізнає світ і працює на благо людей.
Для роботи обрали груповий формат. Вирішили, що ця модель фінансово вигідніша від індивідуальних занять, окрім того, дітям цікаво працювати в групі. Та й навички спільної роботи юним дослідникам точно стануть у пригоді.
На старті роботи у «Boffin» була команда однодумців і $15 000 (Angel-інвестиції та особисті кошти засновника). Втім, стартап дуже швидко вийшов «у плюс» — обіг за 2020/2021 навчальний рік склав понад півтора мільйона гривень.
Нестандартний підхід до справи сподобався і дітям, і батькам. Ще б пак: вчителі подають матеріал у цікавій формі, допомагають учневі опановувати його самостійно і рухатись далі. Не дивно, що на початку 2022 року у школі навчалося 150 учнів, а викладачі проводили близько 250 занять на місяць.
Неабияким випробуванням для команди стало повномасштабне вторгнення російських військ в Україну 24 лютого цього року. Запитуємо у викладачки: чи рентабельно було працювати у перші дні й місяці війни? І як вдалося зберегти команду?
— У перші дні війни тисячі людей покинули домівки й виїхали в інші регіони України чи за кордон, — розповідає пані Вероніка. — Звісно, виїхали й чимало наших учнів. Не в усіх родин був інтернет та умови для навчання, тому кількість учнів зменшилася. Але ми все одно працювали! Викладачі вирішили, що викладатимуть, навіть якщо залишиться один учень. Чимало уроків наші викладачі провели з підвалів та укриттів. Батьки були надзвичайно вдячні, адже заняття за розкладом допомогли дітям зберегти відчуття «нормальності світу» і звичний розпорядок дня.
Через місяць кількість учнів зросла, а сьогодні їх більше, ніж було до війни, і постійно додаються нові. У групах є діти, які залишаються в Україні, й ті, котрі разом з батьками виїхали за кордон. І хоча викладачі та учні часто перебувають у різних країнах (а інколи й на різних материках), час і сили знаходяться для кожної дитини.
На сьогодні команда Boffin складається із засновниці, чотирьох співробітників і п’ятнадцяти викладачів. Чимало з членів команди — студенти, які працюють по кілька годин, і для яких ця робота є хорошою професійною школою та можливістю заробити на життя у скрутний час.
Окрім звичних математики, астрономії та фізики нині в школі викладають і українську (і для батьків, і для дітей).— Чимало людей, які живуть за кордоном, хочуть відмовитися від російської мови у спілкуванні й перейти на українську, — розповідає пані Вероніка. — Людям важливо відчувати приналежність до нації, що відстоює свою незалежність.
Влітку команда стартапу започаткувала соціальний проєкт «Розумна Україна». Викладачі вели безплатні заняття з математики й логіки, які щотижня проходили у форматі живих онлайн-трансляцій на YouTube (для трьох вікових груп). Після кожного уроку учні отримували задачі для закріплення матеріалу.
Запитуємо у пані Вероніки: що потрібно, щоб українських стартапів більшало? — Потрібно більше «живих» програм для підтримки малого й середнього бізнесу, які б допомагали почати власну справу, надавали фінансову допомогу, – відповіла вона. — І дуже потрібні інтегровані в університетський курс освітні, стартаперські програми. Студентів треба навчати, як шукати кошти, просувати ідею, залучати бізнес-партнерів. У деяких закладах вищої освіти цього вже навчають, але бажано, щоб таких ЗВО більшало.
Цікавимося також: чому, на думку підприємниці, її стартап став успішним? І що б вона порадила колегам-стартаперам? — Відповідь на перше запитання дуже проста: ми створюємо продукт, який змінює життя людей на краще, — усміхається співрозмовниця. — Окрім того, ми розв’язуємо проблему, адже дітям потрібно більше, ніж пропонує шкільна програма. Ще однією складовою успіху є те, що ми почали проєкт, коли на ринку було мало подібних шкіл і невелика конкуренція. Тому Boffin зміг знайти та зайняти свою нішу.
Українським стартаперам пані Вероніка радить починати з найважливішого: зі створення команди. Саме команда однодумців, які мають спільну ціль, цінності, які не бояться роботи й не потребують «чарівного пенделя» та керівних вказівок, є запорукою успіху.
— Окрім того, раджу відкласти на потім поради крутих бізнесменів на кшталт «Як створити стартап», — додала вона. — Потрібно якомога швидше створити й запустити на ринок MVP (мінімально життєздатний продукт) і уважно спостерігати за реакцією клієнтів. Коли відчуєте, що є запит ринку, — уважно слухайте клієнтів, поліпшуйте продукт і працюйте-працюйте-працюйте…Також, на думку засновниці стартапу, не варто обирати ідею за популярністю, необхідно робити те, що вдається найкраще. Тоді жодна робота не здаватиметься заважкою, а перешкоди — непоборними. А якщо говорити коротко, то треба вірити в себе, бачити ціль, не бачити перешкод!
Підготували Світлана ГАЛАТА та Ірина БАЛАНЧУК
Читайте також:
- УНІВЕРСИТЕТИ «ПІД ОБСТРІЛОМ» ПРОБЛЕМ
- Юрій Гнаткевич: “Саме сьогодні ми створюємо націю, створюємо українців “
- «ПРИХОДЬТЕ ОБІЙМАТИСЯ ЗІ ЗВІРАМИ»
- Єжи ТОКАРСЬКИЙ: «УКРАЇНА СТАЛА ВАЖЛИВОЮ ДЛЯ МЕНЕ»
- НАВЧАЛЬНИЙ РІК: ОБРАТИ БЕЗПЕЧНИЙ ФОРМАТ
- ВЯЧЕСЛАВ ЗАХАРЕНКО: НАЙБІЛЬША ЦІННІСТЬ НАШОГО ІНСТИТУТУ – ЦЕ ЛЮДИ
- ОРІЄНТИР – ЖОВТО-БЛАКИТНИЙ СТЯГ