uk

В Україні підприємців зобов’яжуть скорочувати викиди в атмосферу протягом семи років

В Україні підприємців зобов’яжуть скоротити термін виконання заходів щодо зменшення викидів до семи років – проти раніше запропонованих десяти. Про це йдеться у законопроекті № 5339 “Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізму регулювання викидів забруднювальних речовин в атмосферне повітря”, передає ecopolitic.com.ua

Зміни, внесені до законопроекту “Про охорону атмосферного повітря” збільшують обов’язки підприємців і зменшують терміни на виконання. Відтак зростають корупційні ризики, бо виникає спокуса обійти нормативи, котрі важко або й неможливо виконати.

Діяльність підприємств ускладнить і вимога отримувати новий дозвіл на викиди замість внесення змін до вже діючого, у разі зміни параметрів цих викидів. Це могло б бути доцільним у випадку принципових змін у таких параметрах, в іншому ж разі – тільки додає бюрократичної тяганини.

Корупційних ризиків документу додає і розширення кола державних інституцій, котрі можуть впливати на прийняття рішень про видачу чи анулювання дозволу на викиди. Це рішення може залежати від висновку органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Поза тим, якщо на певній території фонова концентрація забруднюючих речовин перевищує гранично допустиму, відповідний орган місцевого самоврядування також може приймати рішення про зниження викидів забруднюючих речовин підприємствами. Для цього муніципалітет має затвердити відповідну регіональну програму з охорони довкілля.

Для уникнення корупційних ризиків має бути чітко прописана процедура участі структур Міністерства охорони здоров’я та місцевого самоврядування у природоохоронних заходах, обсяг їхніх повноважень та відповідальності, а також критерії, за якими вони можуть відхилити чи анулювати дозвіл.

Примітно, що стаття 11-1 Про обов’язкові громадські слухання щодо видачі дозволу на викиди, яка передбачає, що місцеві держадміністрації мають повідомляти про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб’єкту господарювання дозволу на викиди, за відсутності чіткого механізму делегування повноважень з боку громади та без певних фахових знань учасників слухань може бути використано для блокування цілком прийнятних с точки зору екології бізнес-проектів.

З іншого боку обговорення можуть проводитися просто для галочки, щоб створити ілюзію підтримки з боку громадськості.

Корупційні ризики має також норма, що зобов’язує підприємців безумовно допускати до перевірки уповноважених державою посадових осіб. Обґрунтованих відмов від підприємців, на відміну від попередньої редакції законопроекту, ця норма не передбачає. На тлі цих загроз відмова у дозволі на підставі Закону України “Про санкції” (її також додали до нової редакції) виглядає річчю цілком технічною. Для того, щоб унеможливити роботу підсанкційних підприємств, цей закон запускає достатню кількість механізмів й крім анулювання дозволу на викиди.

Раніше Європейська бізнес-асоціація (EBA) висловила своє занепокоєння з приводу корупційної складової законопроекту №5339.

Читайте також: