Українські вчені виявили новий ген, який відповідає за розлади статевого розвитку та безпліддя

Учені Інституту молекулярної біології і генетики здійснили важливе відкриття, яке допоможе розібратися у генетичних механізмах складних статевих розладів, робити прогнози для діагностики таких хвороб, власне, допоможе розробляти лікування чоловічого та жіночого безпліддя.

Виявлено новий ген, порушення якого в певній ділянці спричинюють збій статевого розвитку і, як наслідок, – цілу низку ускладнень здоров’я, в т.ч. безпліддя. Як розповіли науковці, цей ген також задіяний у складній системі, що призводить до онкологічних захворювань статевих органів.

Колектив Інституту, зокрема, Дмитро Сіроха, на чолі з професором, д.б.н., завідувачкою лабораторії геноміки людини ІМБГ НАНУ Людмилою Лівшиць працював над цією темою разом з колегами з Іспанії та Швейцарії.

Професор Людмила Лівшиць
Дмитро Сіроха під час презентації дослідження

Ця робота цікава тим, що генетики використали живі моделі, на яких можна провести експерименти і дослідити тонкі молекулярні механізми порушень, які спостерігаються у людини.

Лабораторним об’єктом стала мушка-дрозофіла, в якої послідовність гена DCL3 (STARD8) дуже подібна до відповідних послідовностей у інших живих організмів (комах, хребетних, ссавців і, головне, – людини). Робота, яку провів колектив науковців під керівництвом професорки Людмили Лівшиць, належить до царини фундаментальної науки, однак саме ці дослідження відкривають перспективи застосування отриманих знань у практичній медицині.

Це наукове досягнення стало можливим, зокрема, завдяки грантовій підтримці, наданій у 2021 р. Національною академією наук України та фондом Swiss National Science Foundation (Швейцарія).