28-29 вересня 2023 року відбулася 26 сесія Постійної конференції міністрів освіти Ради Європи у Страсбурзі, під час якої обговорили оновлення громадянської місії освіти, освіту в умовах надзвичайної ситуації та кризи, використання потенціалу цифрової трансформації й інші питання сфери. Учасником від України був заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький.
На конференції презентували нову освітню стратегію Ради Європи до 2030 року та зазначили про початок підготовки імплементації Рамкової конвенції Європейського простору для громадянської освіти, початок пілотування матеріалів інструментарію для забезпечення прав на освіту в надзвичайних ситуаціях та про започаткування Європейського року цифрової громадянської освіти у 2025 році.
Михайло Винницький закликав держави-члени зміцнювати освіту, яка сприяє розвитку культури демократії, цінує людську гідність, заохочує громадян до активної участі у житті держави.
«Україна щиро підтримує створення Європейського простору громадянської освіти, спрямованого на сприяння освіті для демократії в школах, вищих навчальних закладах та громадах. Дійсно, з нашої точки зору, така спроба є не просто позитивним кроком у трансформації освіти, але насправді є питанням виживання європейських цінностей, які ми всі твердо підтримуємо», — підсумував заступник.
У перший день конференції Михайло Винницький зустрівся з головою Керівного комітету Обсерваторії з викладання історії в Європі (OHTE) Аленом Ламассуром. Він відзначив зусилля міністерства із впровадження європейських підходів до вивчення історії та запропонував Україні стати постійним членом комітету без оплати членських внесків під час воєнного стану (досі Україна була спостерігачем). Так українські викладачі історії матимуть експертну допомогу і впливатимуть на вивчення історії у європейському освітньому просторі.
На зустрічі з головою представництва Європейського центру Вергеланда (EWC) Аною Пероною-Ф’єлдстат (Норвегія) погодилися, що оновлення громадянської місії освіти неможливе без учня у центрі демократичної культури. Учням важливо розвивати критичне мислення, але заразом і практикувати демократію, навчатися через та для неї і мати доступ до демократичних та міжкультурних процесів. Норвегія заяви про свою готовність і далі інвестувати та допомагати Україні на шляху демократичних перетворень в освіті.
Першого дня Михайло Винницький зустрівся ще і з Постійним представником України при Раді Європи Борисом Тарасюком. Вони обговорили ключові позиції України, які важливо донести до європейських партнерів.
Михайло Винницький відкрив сесію другого дня конференції «Освіта в умовах надзвичайних ситуацій та криз». Він наголосив, що Україна була частиною робочої групи, яка розробила Шість принципів побудови стійких освітніх екосистем та відповідний інструментарій. Україна, як і інші держави-члени, вважає, що демократія та демократичні цінності мають бути в центрі освіти, а російська агресія стоїть на загрозі розвитку цих цінностей та якісної освіти, зокрема, не лише для України, а й для Європи. Учасники сесії підтримали заступника міністра та в подальших виступах заявляли про засудження дій росії та підтримку України в боротьбі за демократичні цінності.
Під час конференції також відбулися протокольні зустрічі з директором Директорату демократії II Ради Європи Матьяжем Груденом, секретарем Державного міністерства освіти, молоді та спорту Чеської Республіки Ондржейем Андрісом, міністеркою Міністерства освіти та досліджень Естонії Крістіною Каллас, міністром освіти Міністерства національної освіти та молоді Франції Габріеллем Атталом, державним секретарем Міністерства освіти та досліджень Норвегії Сіндре Лісом, державним секретарем Міністерства освіти та професійної підготовки Іспанії Хосе Мануелем Баром Сендоном і генеральним секретарем університетів Міністерства університетів Іспанії Хосе Мануелем Пінгароном Каррасооном. Під час цих зустрічей партнери наголошували на непохитній підтримці України та обговорювали можливість двосторонніх освітніх проєктів.
Наприкінці конференції міністри ухвалили резолюції, у яких закцентували на важливості освіти в просуванні демократії, прав людини та верховенства права, визнали потребу діяти рішуче для подолання глобальних викликів та зміцнення механізмів упровадження освіти в Європі для зосередження на демократичному майбутньому для всіх учнів.
Читайте також: